Veelgestelde Vragen

Home  >>  Helpdesk  >>  Veelgestelde Vragen

Een antwoord op uw vraag?

Wellicht vindt u het antwoord op uw vraag in de meest veelgestelde vragen. Vragen die niet in deze lijst voorkomen kunt u stellen aan support@em-cultuur.nl. We helpen u graag!

EM-Cultuur

Wat is EM-Cultuur?

EM-Cultuur is ontstaan in 2007 uit een fusie tussen Buro Menno Heling (uitgever) en I&O software (kantoorautomatisering en software ontwikkeling). Beide organisaties werken als meer dan 25 jaar in en rond de culturele sector in Nederland en Vlaanderen.

Sinds 2011 is EM-Cultuur weer terug bij haar core-business:  Het ondersteunen van professionals in de culturele sector bij de online marketing. Dit doen wij met de volgende diensten:

  • AdreZ | CRM-pakket voor online adressenbeheer
  • AdresData | De meest volledige en actuele culturele adresdatabase
  • MailingLijst | Opmaken en versturen van online nieuwsbrieven/persberichten

Uiteraard heeft ook EM-Cultuur “last” van de bezuinigingen in de sector. De sector, haar producten en de mensen die er in werken zijn ons dierbaar. We zijn naar een kleinere locatie binnen de Kauwgomballenfabriek verhuisd en bedienen nu met een kern-team van toegewijde medewerkers onze 800 culturele organisaties in Nederland en Vlaanderen.

We zijn er voor u, en we denken graag met u mee!

Waar is EM-Cultuur gevestigd?

Het kantoor van EM-Cultuur is per 1 december 2015 gevestigd op het Damrak in Amsterdam. Recht tegenover het Beursplein, de Beurs van Berlage en de Bijenkorf. Vlak naast C&A en de Primark en op een steenworp van de Dam en het Centraal Station. Ons kantoor is zeer goed te bereiken met het openbaar vervoer. Zie ook de routebeschrijving voor meer informatie.

Kan ik parkeren bij EM-Cultuur?

De parkeermogelijkheden bij ons kantoor zijn niet optimaal, we adviseren dan ook om met het openbaar vervoer te komen. Als u er toch voor kiest om met de auto te komen kunt u parkeren op de grachten of in de parkeergarage van de Bijenkorf (let op: 5 euro per uur). U kunt ook gebruik maken van de P&R plaatsen buiten het centrum. Voor meer informatie zie de routebeschrijving.

Hoe kan ik een abonnement aangaan?

Op deze website kunt u bij de dienstenpagina’s geheel vrijblijvend informatie en een offerte aanvragen. Dit verplicht tot niets.

Voor AdresData kunt u op deze website een bestelling plaatsen voor een (deel)abonnement. Wij sturen u na ontvangst van uw bestelling een factuur en als we de betaling hierop hebben ontvangen zullen we uw abonnement activeren en u de de inloggegevens toesturen. Met het bestellen en betalen gaat u akkoord met de leveringsvoorwaarden van AdresData.

Abonnementen worden aangegaan voor en periode van één jaar met een opzegtermijn van 1 maand. Zonder opzegging wordt het automatisch verlengd. Dit is conform regelgeving voor zakelijke abonnementen en niet strijdig met recentelijk aangepaste regel/wetgeving die is ingesteld voor particuliere abonnementen.

Hoe kan ik een abonnement opzeggen?

EM-Cultuur kent jaarabonnementen die in de regel op 1 januari ingaan. De opzegtermijn is 1 maand (1 december). De abonnementen worden automatisch met een jaar verlengd. Dit is conform de nieuwe regelgevingen die recentelijk zijn bijgesteld voor particuliere abonnementen.

U kunt uw abonnement opzeggen door een e-mail te sturen naar administratie@em-cultuur.nl. U ontvangt van ons een bevestiging per e-mail. Deze bevestiging is dan uw bewijs van opzegging.

Wat zijn de bankgegevens van EM-Cultuur?

Als u snel met AdresData aan de slag moet en niet wilt wachten op een factuur kunt u het bedrag overmaken op onze bankrekening. Na ontvangst van betalings (bewijs) zullen we u abonnement direct activeren en uw inloggegevens toesturen.
BIC: ABNANL2A
IBAN: NL75ABNA0536584877
Bankrekening 536584877

BTW-nummer: 8095.73.143.B.01
KvK: 34116204

Kan ik een kopiefactuur aanvragen?

EM-Cultuur gaat over op digitale facturering. De (jaar)abonnementen worden nog steeds geprint en per post verstuurd. De herinneringen gaan al digitaal. Als u ook de factuur digitaal wenst te ontvangen in het vervolg kunt u dit kenbaar maken bij de afdeling administratie.

Wilt u een geprinte/digitale kopie-factuur? Stuur een e-mail naar administratie@em-cultuur.nl met daarin het factuurnummer en eventueel het e-mailadres waar de kopiefactuur naar toe kan worden gestuurd.

AdreZ

Wat is AdreZ?

Adrez is een online adresbeheer systeem waarmee u al uw adresgegevens kunt beheren op één locatie en vanaf elke werkplek.

Met AdreZ kunt u al uw adresgegevens beheren. U kunt personen zoeken, toevoegen, aanpassen en coderen. U kunt daarnaast uitgebreide selecties maken en deze exporteren naar bijvoorbeeld Excel of PDF. Daarnaast kunt u etiketten maken, verschillende gebruikersrechten toekennen en nog veel meer.

Wat kan ik met AdreZ?

AdreZ is een adresbeheersysteem (CRM) waarmee u al  uw adresgegevens beheert voor Direct Marketing. U kunt personen zoeken, toevoegen, aanpassen en coderen. U bepaalt zelf welke extra informatie u wilt kunnen bijhouden (leeftijd, aantal stoelen, haarkleur).

U kunt op basis van de adresinformatie en toegevoegde codes, en verfijning op ongekende manier selecties maken. U kunt deze selectievragen delen met uw collega’s.

U kunt binnen uw organisatie de gebruikers indelen in rollen en slechts bepaalde gebruikers toestaan om adressen te wijzigen. AdreZ voorziet in een mutatie-systeem waarmee een kijkende-gebruiker snel een mutatie kan doorgeven aan het “secretariaat”.

U kunt alle selecties eenvoudig exporteren naar Excel en met een druk op de knop naar een kant-en-klaar PDF-bestand met etiketten.

AdreZ sluit naadloos aan bij de culturele adressendatabank AdresData, en u kunt de actuele gegevens van AdresData meenemen in uw eigen exports. U kunt uw selecties met MailingLijst samenvoegen met een gepersonifieerde nieuwsbrief en de bounce en afzeggingen weer automatisch verwerkt krijgen.

Wat kost AdreZ?

De kosten voor AdreZ zijn modulair opgebouwd. U schaft een basis-licentie aan en bepaalt vervolgens hoeveel wijzigende- en hoeveel raadplegende gebruikers uw organisatie nodig heeft, en hoeveel adressen u maximaal denkt te gaan beheren  (u kunt deze aantal ook tussentijds uitbreiden of beperken).

Een basis licentie is er al voor € 40,- per maand voor 1 gebruiker en 5000 adressen.

Lees meer over de AdreZ tarieven.

Is AdreZ een CRM pakket?

AdreZ is een van de eerste CRM-programma’s dat beschikbaar was in Nederland. In 1987 werd I&Omail ontwikkeld voor ‘Amsterdam Culturele Hoofdstad’. De belangrijkste eisen waren in 1987 al dat er aan een persoon/organisatie een vrij aantal criteria moest kunnen worden toegekend. En dat je dan op basis van deze profielinformatie flexibel moest kunnen selecteren, zodat je heel gericht kunt ‘adresseren’.

Dat is anno 2013 natuurlijk niet veel anders. Selecties maken op basis van interesse-profielen van personen, en bijhouden wat je met deze personen hebt gedaan (historie in AdreZ-termen).

AdreZ is niet zelf CRM, maar wel een tool voor organisaties die CRM willen ‘bedrijven’. Verrijken van adressen en de communicatie met deze doelgroepen op basis van de profielinformatie afstemmen. Uiteraard ten einde optimaal te informeren, verkopen en bedienen. AdreZ kan feitelijk alles wat je als marketeer zou willen van een adressen-systeem!

AdresData

Wat is AdresData?

AdresData is een online database met actuele gegevens van meer dan 10.000 cultuur gerelateerde organisaties en meer dan 16.000 professionals uit de kunst- en cultuursector.

Met AdresData kunt u culturele adressen zoeken en u kunt adressenlijsten maken en deze downloaden. Als voorbeeld: u kunt een lijst uitdraaien van alle theaters in Noord Holland met een capaciteit van meer dan 100 stoelen. De adressenlijst ontvangt u (periodiek) in uw inbox (PDF of Excel).

Wat kan ik met AdresData?

Met AdresData kunt u culturele organisaties en hun contactpersonen zoeken  in de meest volledige en actuele culturele adressendatabase. U kunt adressenlijsten maken en deze downloaden voor eigen gebruik. AdresData en wordt continu geactualiseerd door onze afdeling Update en door feedback uit de sector en van de AdresData-gebruikers.

De adressenlijsten zijn ook automatisch te koppelen aan alle CRM, planning en ticketing systemen. AdresData zorgt dan dat er altijd een actuele lijst van de gewenste organisaties wordt geüpload (denk aan MailChimp, Microsoft CRM, PerfectView etc). Met de koppelingen naar AdreZ en MailingLijst gebeurt het actualiseren geheel automatisch en heeft u binnen uw AdreZ CRM bijvoorbeeld altijd een bijgewerkte perslijst.

AdresData biedt uitgebreide mogelijkheden om te segmenteren: bv alle theaters in noord-holland met meer dan 250 stoelen, of alle archeologische musea in friesland met meer dan 10000 bezoekers.  Zodat u altijd de juiste organisaties weet te vinden voor uw boodschap.

Wat kost AdresData?

Naast de meest volledige en actuele culturele adressendatabase is AdresData ook de goedkoopste.

U heeft al een (deel)abonnement vanaf € 131,25 per jaar. Voor slechts € 335,- per jaar kunt u onbeperkt gebruik maken van 10.000 organisaties en 16.000 contactpersonen met naam en functie.

Lees meer over de AdresData tarieven.

Welke gegevens bevat AdresData?

De culturele adressendatabase bevat organisatiegegevens van 3 sectoren: podiumkunsten, museaal en festivals. Plus een overkoepelend persbestand met ruim 1.700 perscontacten van alle media die aandacht besteden aan kunst en cultuur.

AdresData beschikt over de adres- en contactgegevens (waaronder postadres, e-mailadres, telefoonnummer en social media), en de namen en functies van de relevante contactpersonen. U kunt dus altijd de juiste persoon met uw boodschap bereiken.

U kunt deze gegevens onbeperkt downloaden in Excel en PDF voor de duur van uw abonnement.

Over welke e-mailadressen beschikt AdresData?

AdresData biedt  in de regel rolebased e-mailadressen van organisaties, tenzij deze organisaties zelf aangeven specifieker te willen zijn. (Rolebased adressen geven een functie aan bij de organisatie zoals info, redactie, marketing). Rolebased e-mailadressen worden in de culturele sector en de pers & media erg veel gebruikt. Vanwege privacy aspecten geven we de directe e-mailadressen van onze contacten niet vrij.

We bieden wel – als enige leverancier! – de actuele contactpersonen met voor en achternaam en functie. Door deze naam te gebruiken in uw mail aan de organisatie (geachte mevrouw Brenninkmeijer naar publiciteit@demeerse.com van theater de Meerse) komt uw boodschap altijd bij de juiste persoon.

Er zijn geen extra kosten verbonden aan de contact/functie-informatie. Voor een zeer cultureel bedrag kunt u zolang uw abonnement loop vrij beschikken over de actuele gegevens en deze zo vaak downloaden als u wilt.

Zijn alle gegevens in AdresData up to date?

Ja, AdresData beschikt over de meest volledige en actuele culturele adressenbestanden. Onze afdeling Update streeft ernaar de gegevens in AdresData zo up to date mogelijk te houden. Actualiseren gebeurt door het dagelijks scannen van geprinte en digitale nieuwsbronnen, maar zeker ook door feedback van de gebruikers die mutaties aan ons doorgeven.

Jaarlijks worden alle organisaties in het bestand benaderd met de vraag om hun gegevens te controleren en actualiseren. Waar geen respons komt op de uitnodiging en rappels zullen we via de beschikbare bronnen op het internet actualiseren.

Uiteraard is geen bestand van 10.000 organisaties 100% actueel. Heeft u mutaties, suggesties voor organisaties die ontbreken? Graag dan uw feedback naar update@em-cultuur.nl.

Waarom zijn sommige organisaties niet opgenomen in AdresData?

De (culturele) organisatie bepaalt zelf met welke gegevens ze wil worden opgenomen in AdresData. Hiervoor worden ze jaarlijks benaderd om de gegevens te controleren en te actualiseren. Ook bepaalt de organisatie welke contactpersonen er wel en niet mogen worden vermeld.

AdresData is de meest volledige en actuele culturele adressendatabank en er worden dagelijks 100en nieuwsbronnen geraadpleegd om het bestand actueel te houden. We kunnen echter niet zonder de feedback uit de sector en van de gebruikers van AdresData.

Als u organisaties mist, of andere mutaties heeft  kunt u contact opnemen met update@em-cultuur.nl. We zijn bij voorbaat zeer blij met uw feedback.

Kan ik na mijn bestelling gelijk aan de slag?

Op de AdresData pagina kunt u AdresData bestellen. U ontvangt dan een factuur. Als de betaling is ontvangen, zullen wij de inloggegevens per e-mail toesturen. Wilt u sneller aan de slag dan dan kunt u het bedrag overmaken op onze bankrekening en voldoet een bewijs van betaling ook (printscreen van overmaken).

Bank gegevens:

BIC: ABNANL2A
IBAN: NL75ABNA0536584877
Bankrekening 536584877 (ABN/AMRO)

Kan mijn (culturele) organisatie ook worden opgenomen in AdresData?

Ja, wanneer u een mailtje stuurt naar update@em-cultuur.nl krijgt u van ons een digitaal updateformulier waarmee u uw adres- en contactgegevens kunt controleren en kunt bepalen in welke rubriek (en) u zou willen worden opgenomen. U kunt gratis een logo en een korte omschrijving opnemen!

Ik wil niet worden opgenomen in AdresData

De meeste organisaties in het AdresData-bestand zijn al jaren opgenomen in de gedrukte edities van de Podiumkunst/Museum Almanakken en de Festival- en Pers & Media Lijsten. Organisaties worden ten minste 1 keer per jaar actief benaderd met de vraag of de gegevens kloppen en welke gegevens ze wel of niet zichtbaar willen maken.  Organisaties die niet ingaan op de digitale uitnodiging om de gegevens te actualiseren worden telefonisch benaderd.

Op verzoek kan EM-Cultuur het organisatie e-mailadres onzichtbaar maken. De organisatie blijft dan met contact- en adresinformatie wel beschikbaar ind e PDF-edities van de almanakken. EM-Cultuur kan niet voorkomen dat afnemers (de AdresData-abonnees) deze informatie weer aanvullen met (eigen) gegevens van de publieke websites.

Verwijderen uit AdresData
Indien een organisatie ophoudt te bestaan zal deze op de opgegeven datum worden verwijderd uit AdresData. Afnemers van het bestand zullen bij volgende downloads worden geattendeerd op het beëindigen van de organisatie en zullen er zelf zorg voor moeten dragen dat de organisatie uit hun adressenbestand wordt verwijderd. Evenzo bij contactpersonen. Deze zullen bij een volgende download als ‘verwijderd’ worden geattendeerd bij de afnemer.

Lees meer over wel/niet opgenomen worden in AdresData

Ik vind AdresData wat te duur. Kan het goedkoper?

In september 2013 heeft een onderzoek plaatsgevonden naar “Wie is de beste B2B dataleverancier van Nederland“. Als we kijken naar profiel A (5.000 adressen per jaar met organisatie, adres, plaats, postbus, telefoon en algemeen directeur) is de top 3:

1. Adhoc Data: € 399,-
2. Kamer van Koophandel: € 550,-
3. Graydon: € 955,-

We kunnen dit ook vergelijken met AdresData (podiumkunsten): € 172,50

En dan krijg je bij AdresData ook nog:
– De 5000 organisaties onbeperkt mogen worden gedownload
– Keuze uit meerdere contactpersonen
– Inclusief e-mailadres, facebook en twitter

Beter en goedkoper kunnen we het dus niet maken.
Download hier de resultaten van het onderzoek.

MailingLijst

Wat is MailingLijst?

MailingLijst is een mailing applicatie waarmee u uw e-mailmarketing beleid kunt optimaliseren. Met MailingLijst kunt u nieuwsbrieven, persberichten, uitnodigingen etc. professioneel en eenvoudig opmaken en online verzenden naar de juiste doelgroep. Daarnaast beschikt MailingLijst over een uitgebreide statistieken module.

Wat kan ik met MailingLijst?

MailingLijst is een e-mailing applicatie waarmee u uw e-mailmarketing beleid kunt optimaliseren. Met MailingLijst kunt u nieuwsbrieven, persberichten, uitnodigingen  professioneel en eenvoudig opmaken en online verzenden naar de juiste doelgroep. Met MailingLijst kunt u uw klanten een geheel gepersonifieerde mailing sturen. Daarnaast beschikt MailingLijst over een uitgebreide statistieken module. De Helpdesk van MailingLijst ondersteunt u telefonisch en digitaal bij uw e-mailmarketing. MailingLijst heeft al meer dan 25 jaar ervaring met de (e)marketing in de culturele sector.

Wat kost MailingLijst?

MailingLijst is een van de goedkoopste e-mailing providers. Er is al een MailingLijst abonnement voor €30,- per maand waarmee u 12.500 mails per jaar kunt versturen.

MailingLijst heeft geen beperking op aantallen adressen, of aantallen mailingen, maar maakt samen met u een schatting van het totaal aantal mails dat u per jaar denkt te gaan versturen. Ieder semester toetsen we of u binnen de perken blijft, en nemen contact op als het meer dan 15% dreigt af te wijken. Lees meer over de MailingLijst tarieven.

Biedt MailingLijst ook support?

Ja, service staat bij ons in een hoog vaandel. U kunt onze Helpdesk tijdens kantooruren altijd bereiken met al uw vragen en voor ondersteuning. Naast de telefonische support bieden we ook online ondersteuning (meekijken), een WIKI-handleiding met ondersteunende documenten, en verzorgen we trainingen op maat. Ook voor complexere imports, vormgeving,  en maatwerk kunt u bij de Helpdesk terecht. Lees meer over onze Helpdesk.

Waarom moet ik voor MailingLijst kiezen?

MailingLijst is een dienst van EM-Cultuur met al meer dan 25 jaar ervaring in de culturele sector. Op deze sector zijn de abonnementskosten van MailingLijst afgestemd.  Ook passen we de functionaliteit van MailingLijst telkens aan/breiden uit naar de vragen en wensen die we uit de sector ontvangen. MailingLijst behoort tot de voordeligste e-mailmarketing oplossingen op de markt! De nu al legendarische Helpdesk van MailingLijst kunt u tijdens kantooruren telefonisch raadplegen.

Er zijn ook andere alternatieven zoals MailChimp?

MailChimp is een mooi en veelzijdig product met vele (internationale) gebruikers.
Het kent een gratis versie tot 2000 adressen en 12.000 mails per maand, echter…

  • De functionaliteit is beperkt voor deze gratis gebruikers (geen geplande verzending)
  • Er is geen helpdesk, anders dan uw marketingbureau of vormgever die er bedreven in is
  • Zeer rigide blokkering van uw account bij extern gemeld spamvermoeden
  • U kunt niet meerdere lijsten combineren in één campagne/mailing

Wij onderscheiden ons door persoonlijke service te verlenen. We denken graag met u mee. En u kunt altijd gebruik maken van onze gratis helpdesk!

Ik weet nog niet zoveel van e-mailmarketing, kan ik dan wel starten?

Jazeker! Wij informeren u graag hoe u MailingLijst kunt inzetten. MailingLijst is eenvoudig te gebruiken en voor iedereen toegankelijk. Bij het MailingLijst abonnement wordt altijd een training aangeboden, zodat u gelijk kunt starten! Daarnaast begeleiden we u ook altijd bij het maken van een eerste mailing. Eventueel verzorgen wij de gehele opmaak en verzending voor u.

Hoe staat EM-Cultuur tegenover SPAM?

MailingLijst is gebouwd conform de meest actuele SPAM wetgeving.  Zo kunt u bijvoorbeeld geen mailingen versturen waar de afmeldregel ontbreekt, of aanmelden zonder optin-bericht. U kunt met MailingLijst automatisch uw bounce verwerken en u kunt opt-in berichten verzenden. Met MailingLijst bouwt u aan een opt-in e-mailadressenbestand. Dit betekent dat uw (potentiële) klanten zich actief hebben ingeschreven op nieuwsbrief, en er dus geen sprake van SPAM. Bij het afsluiten van een abonnement conformeert u zich aan onze SPAM-verklaring en belooft u geen ongevraagde mail te versturen. 

Anti-spam verklaring

Kan ik statistieken zien nadat de mailing is verzonden?

Ja met MailingLijst heeft u ook de beschikking over een uitgebreide statistiekenmodule. U kunt per mailing zien hoe vaak en wie de mailing heeft geopend en op welke links zijn geklikt. Aan de hand van deze statistieken kunt u eventueel weer een vervolgactie inplannen. MailingLijst kan ook Google Analytics informatie meesturen waarmee u kunt bepalen wat de gebruiker heeft gedaan nadat hij de nieuwsbrief heeft verlaten.