Culturele E-mailmarketing statistieken 2018

Culturele E-mailmarketing statistieken 2018

7,2 miljoen verzonden e-mails!

In 2018 hebben ongeveer 150 MailingLijst klanten meer dan 3.000 e-mailcampagnes verzonden aan met name “cultuur consumenten” die samen goed zijn voor ongeveer 7,2 miljoen verzonden mailtjes.

Deze mailtjes hebben we geanalyseerd en leveren interessante resultaten op. We geven je hieronder graag een overzicht van de cijfers en mogelijke verklaringen voor opvallende trends.

open en klik-cijfers weer hoger

In het landelijk open- en klikpercentage van e-mails in de branche Cultuur en Entertainment is  er een daling te zien. (bron: DDMA Benchmark over 2017) De resultaten van Mailinglijst laten echter het tegendeel van deze constatering zien.

Het openpercentage van culturele e-mailingen is dit jaar gestegen naar 37,2%. Vorig jaar was dit een percentage van 36,8%. Elk jaar stijgen de openpercentages een beetje, wat erop duidt dat e-mailmarketing steeds relevanter wordt.

Ook het klikpercentage is dit jaar gestegen! Waar er vorig jaar voor 14,5% werd doorgeklikt, is dat dit jaar gestegen naar 15,1%.

 

37,2%

Openpercentage

15,1%

Klikpercentage

E-mails worden sneller geopend

We hebben bekeken hoe lang het duurt voordat de e-mails geopend worden. Wat opvalt is dat de meeste e-mails of binnen een uur worden gelezen (31%), of na een dag worden gelezen (33%).

%

1 uur

%

2 uur

%

4 uur

%

8 uur

%

later

Hoe groot zijn de campagneS?

De meeste e-mailcampagnes die zijn verzonden hebben minder dan 500 ontvangers. Steeds vaker zien we gepersonaliseerde service- en directmails naar selecties uit ticketing- en CRM systemen met de bezoekers van een specifieke voorstelling, concert of tentoonstelling. Culturele e-mailcampagnes worden dus steeds gerichter verzonden en dit zien we ook terug in de stijgende openpercentages!

Het aantal ontvangers heeft namelijk een grote invloed op het open- en klikpercentage. Hoe groter de “doelgroep”, hoe lager het openpercentage. Kleinere, en dus ook gerichtere, e-mailcampagnes scoren een openpercentage van 55%, terwijl campagnes met meer dan 10.000 e-mailadressen een openpercentage halen van 31%.

De ideale dag en tijd om een mailing te sturen

Donderdag blijft de populairste dag om e-mails te versturen. Slechts 5% van de mailingen worden in het weekend verstuurd. De overige 95% wordt dus tijdens werkdagen verzonden. 

Hoewel donderdag de populairste verzenddag is, is dit wel de dag dat er de minste e-mails worden geopend (34,5%). Mailingen die op vrijdag verzonden worden openen het best (39,9%). 

De meeste mailingen worden tussen 15:00 en 18:00 verzonden (40,1%). Dit is ook direct het populairste tijdsvak om mailingen te openen (22,2%). 

 

Kantooruren

Tussen 9:00 en 18:00 worden de meeste mailingen verstuurd (85%).

DONDERDAG

Net zoals vorig jaar worden mailingen die op donderdag verzonden worden het minst geopend (34,5%).

De laatste werkuren

Mailingen die tussen 15:00 en 18:00 worden verzonden scoren het best (22,2%).

Vrijdag

Mailingen die op vrijdag verzonden worden openen het best (39,9%).

De ideale dag en tijd om een mailing te sturen

Donderdag blijft de populairste dag om e-mails te versturen. Slechts 5% van de mailingen worden in het weekend verstuurd. De overige 95% wordt dus tijdens werkdagen verzonden. 

Hoewel donderdag de populairste verzenddag is, is dit wel de dag dat er de minste e-mails worden geopend (34,5%). Mailingen die op vrijdag verzonden worden openen het best (39,9%). 

De meeste mailingen worden tussen 15:00 en 18:00 verzonden (40,1%). Dit is ook direct het populairste tijdsvak om mailingen te openen (22,2%). 

 

Kantooruren

Tussen 9:00 en 18:00 worden de meeste mailingen verstuurd (85%).

DONDERDAG

Net zoals vorig jaar worden mailingen die op donderdag verzonden worden het minst geopend (34,5%).

De laatste werkuren

Mailingen die tussen 15:00 en 18:00 worden verzonden scoren het best (22,2%).

Vrijdag

Mailingen die op vrijdag verzonden worden openen het best (39,9%).

Vrouwen klikken anders

In totaal hebben we bijna 1,4 miljoen contacten geanalyseerd. Met onze EM-Genderizer (automatisch geslacht bepalen op basis van de 600.000 voornamen) komen we op 26,6% man en 32,7% vrouw. Van de overige 40,7% is het geslacht onbekend.

De grote vraag is natuurlijk of we ook dit jaar weer verschil zien in de open- en klikpercentages tussen mannen en vrouwen? We hebben een analyse gedaan en dit levert een tweetal interessante conclusies op! Zo zien we dat mannen hun e-mail beter/sneller openen, en dat vrouwen  vaker klikken. In vergelijking met 2017 is dit aantal op beide gebieden en bij beide geslachten gestegen.

Openpercentage
39,5 %

Klikpercentage
14 %

Openpercentage
37,4 %

Klikpercentage
17,4%

Ook zulke hoge resultaten behalen met je e-mailcampagnes?

Wil je meer informatie over deze cijfers, of over MailingLijst, of over hoe je je culturele open/klik-cijfers kunt verbeteren? Neem dan contact met ons op!