EM-Cultuur heeft een klein onderzoek gedaan naar hoe snel mannen/vrouwen die werkzaam zijn in de culturele sector (cultuurprofessionals) hun mail openen en hoe snel ze daarna op een link klikken.

Begin april hebben we 9.000 professionals in en rond de culturele sector gemaild met de resultaten van de jaarlijkse  e-mailstatistieken 2017. Hierin staat onder andere dat de gemiddelde open-rate voor culturele mails 36,8% en de klik-rate 14,5%. Mailings die worden verzonden op zondag worden het best bekeken, en er lijkt een verschil te zijn tussen het open/klik -gedrag van mannen en vrouwen.

Dit verschil in open/klik -gedrag bij de geslachten hebben we getest op de cultuurprofessionals en we hebben gemeten hoe snel een mail wordt bekeken (na verzending) en hoe snel na het openen er wordt geklikt. We hebben de mailing verstuurd op zondag 18:00 uur en een controlegroep van 2.500 op woensdag.

Resultaten
– De open-rate van onze B2B-mail aan professionals in de culturele sector scoort 35,8%.
– De click-rate is 11% dus ook iets lager dan het culturele-gemiddelde.
– Er zaten geen significante verschillen tussen open-rates op zondag/woensdag.
– Er wordt op zondag iets meer geklikt (11,5% versus 9,7% op woensdag).
– Van 7,5% van de lezers wisten we het geslacht niet.
– Mannen openen 10% sneller dan vrouwen.
– Vrouwen klikken 7% sneller dan mannen.

En wat zeggen deze cijfers?
Eigenlijk staat er dat vrouwen en mannen licht verschillend open/klik -gedrag vertonen en dat wij als cultuurprofessionals eigenlijk net zo veel openen en klikken als de cultuur-consumenten.

Link: bekijk alle statistieken voor culturele mails die zijn verzonden in 2017