EM-Cultuur heeft ruim 15 jaar ervaring over sjablonen, e-mailclients, responsiveness, content-blokken en toepassingen verzameld in een nieuw BASIS-sjabloon. We zullen oudere sjablonen bij onderhoudswerkzaamheden gaan overzetten naar het nieuwe BASIS-sjabloon. Uiteraard conform de huisstijl van de klant/gebruiker.

Voorbeeld BASIS-sjabloon

We hebben een voorbeeld gemaakt voor de Westergas waarin een aantal mogelijkheden van het BASIS-sjabloon goed zichtbaar worden.

In het BASIS-sjabloon zijn tientallen standaard contentblok-stijlen opgenomen waarmee je eenvoudig fraaie nieuwsbrieven kunt samenstellen. Het sjabloon bestaat uit drie onderdelen:

1. HEADER 
De header van de nieuwsbrief bevat vaak het logo en een editie van de nieuwsbrief. Eventueel kan een ‘online versie link’ worden toegevoegd. Een header image (die vervangbaar is) over de hele breedte is ook goed mogelijk.

2. CONTENTBLOKKEN 
In het contentblokken gedeelte maak je de blokken aan en elk blok kan je een stijl geven (meer dan 25 stijlen). Je bepaald zelf hoeveel contentblokken je maakt in je e-mailing, dus de enige keer heb je aan één contentblok voldoende (bijvoorbeeld voor een uitnodiging) en een andere keer maak je een nieuwsbrief met 15 contentblokken.

Uiteraard kan je per blok de kleuren van de verschillende elementen nog aanpassen, denk aan de achtergrondkleur van het blok of de kleur van de button.

3. FOOTER
In de footer plaatsen we naast de afmeldregel ook elementen als de afzender, adres, website, social media iconen etc.

Hoe zit het met de vormgeving?

Een aantal vormgevingszaken zoals lettertype en -grootte zullen wij vastzetten in het stijlboek van het sjabloon. Dit komt de consistentie van de mailingen ten goede en minimaliseert de kans op ‘foutjes’ in de vormgeving. Verder ben je zelf zeer flexibel met blokstijlen en vormgeving.

Voor het sjabloon dat wordt klaargezet bepaal jij (samen met de helpdesk van EM-Cultuur) het basis-kleurenpallet en het lettertype/-grootte. Alle blokken worden hiermee qua vorm gestuurd. Dus:
– Koppen, subkoppen, datumvelden
– Standaard tekst
– Breedte van plaatjes, ruimte rond de plaatjes etc.

De voordelen op een rijtje

  1. Scala aan blokstijlen (met/zonder plaatje, halve breedte, eenderde breedte, koppen, fotocredits, buttons) waarmee je zeer flexibel, fraaie e-mailingen kunt samenstellen
  2. Image-bakker om snel een PLAY-button of teksten op plaatjes te zetten zonder photoshop en andere tools, een imagebakker om eenvoudig plaatjes 
  3. Alle vormgeving in één centrale CSS-style-verzameling zodat je alle content-blokken een centrale plaats kunt vormgeven. Dit betekent ook dat aanpassingen in de basis-huisstijl eenvoudig en snel kunnen worden gedaan.
  4. Responsive op alle gangbare e-mailprogramma’s en mobiele apparaten. Vormgeving/stijl blijft behouden en blokken voegen zich naar het apparaat waarop je nieuwsbrief wordt bekeken.
  5. Eenvoudig te kopiëren naar een nieuw sjabloon met eigen kop/voet en kleurenpallet en specifieke blokken voor bijvoorbeeld persbericht, uitnodiging
  6. Talloze instellingen en mogelijkheden om per blok knoppen te plaatsen, of juist onderdrukken, 
  7. Inhoudsopgave-ITEM zodat er automatisch een opsomming (en links) naar de nieuwsitems in je nieuwsbrief)
  8. Mogelijkheden tot verfraaiingen (bv knoppen met ronde hoeken, lijnen om de blokken)
  9. Het BASIS-sjabloon zorgt dat alle nieuwsbrieven in een professionele, standaard vormgeving worden gemaakt
  10. Blokstijlen worden continu door-ontwikkeld en opgenomen in de BASIS_bibliotheek. Daar profiteer je dan van mee omdat ze zeer eenvoudig geactiveerd kunnen worden in je eigen sjablonen. 
  11. Door standaardisering voorkom je dat je maatwerk-sjabloon door een expert moet worden bijgewerkt bij wijzigingen in de huisstijl, of wensen voor nieuwe-sjabloon-toepassingen. Dus lage kosten.

Ben je toe aan een nieuw/fris sjabloon? Neem contact met ons op via support@em-cultuur.nl!