Het lettertype dat je kiest voor je nieuwsbrief is belangrijk, vaak kies je hetzelfde lettertype dat ook op de website wordt gebruikt. Dit is vaak vastgelegd in de huisstijl en past bij de merkidentiteit.

Lettertype Website vs. Nieuwsbrief

Er zijn helaas wel wat verschillen tussen het lettertype op de website en in de nieuwsbrief. Op je website worden bijna alle lettertypes wel ondersteunt, maar met e-mail is dat wat lastiger. Een aantal e-mailclients zoals Outlook kunnen alleen de lettertypes tonen die op de computer van de ontvanger geïnstalleerd zijn. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je alleen maar kunt kiezen voor Arial of Times New Roman…

Kies altijd een back-up lettertype

We kunnen je custom lettertype als standaard lettertype instellen voor de nieuwsbrief, echter zal dit lettertype dus niet bij iedereen worden weergegeven. In dit geval zal een back-up-lettertype worden weergegeven, het is dus belangrijk om een goede en veilige back-up te kiezen! Voorbeelden van lettertypes die altijd goed worden weergegeven zijn:

Arial, Courier, Courier New, Georgia, Helvetica, Helvetica Neue, Lucida, Tahoma, Times, Times New Roman, Trebuchet MS, Verdana

Gebruik van afbeeldingen

Het is natuurlijk ook mogelijk om deze bijzondere custom fonts in een afbeelding weer te geven. Nadeel is dat bij sommige ontvangers afbeeldingen niet direct worden weergegeven en als je teveel afbeeldingen gebruikt is de kans groter dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien. Maar voor bijvoorbeeld tussenkopjes (nieuws, agenda, filmladder etc.) in je nieuwsbrief is dit best een goede optie.

Conclusie

Denk dus goed na over het lettertype dat je wilt gebruiken in je nieuwsbrief en hoe je dit wilt implementeren. Gebruik je een custom lettertype? Hou er dan rekening mee dan bij ongeveer 50% dit custom lettertype wordt weergegeven. Kies dus altijd een goede back-up voor de andere 50%.

Heb je vragen of wensen? Neem dan contact met ons op, we adviseren je graag!