PODIUM OVERZICHT 2018

We belden weer 650 podiumkunst accommodaties met 300 programmeurs, 600 directeuren en 800 marketeers. 72% van de directie is man, 69% van de marketeers is vrouw en Zuid-Holland heeft de hoogste stoel-dichtheid van Nederland. Dit en nog veel meer in het Podium overzicht 2018…

Podiumkunst accomModaties in Nederland

Zoals ieder jaar hebben we onlangs weer alle podiumkunst accommodaties in Nederland geactualiseerd voor het culturele adressenbestand AdresData. In dit overzicht maken we onderscheid tussen theaters en concertlocaties/poppodia *).

Theaters

Theaters

Aantal theaterzalen

Bij de theaters maken we onderscheid tussen kleine, middelgrote en grote zalen. In totaal zijn er 671 theaterzalen.

Concertlocaties/Poppodia

CONCERTLOCATIES/POPPODIA

Aantal concert/popzalen

Ook bij de concertlocaties/poppodia maken we onderscheid tussen kleine, middelgrote en grote zalen. In totaal zijn er 252 concert/popzalen.

281

Kleine zalen < 200

204

Middelgrote zalen 200 – 499

186

Grote zalen > 500

168

Kleine zalen < 400

71

Middelgrote zalen 400 – 999

13

Grote zalen > 1000

Aantal theaterzalen

Bij de theaters maken we onderscheid tussen kleine, middelgrote en grote zalen. In totaal zijn er 671 theaterzalen.

281

Kleine zalen < 200

204

Middelgrote zalen 200 – 499

186

Grote zalen > 500

Aantal concert/popzalen

Ook bij de concertlocaties/poppodia maken we onderscheid tussen kleine, middelgrote en grote zalen. In totaal zijn er 252 concert/popzalen.

168

Kleine zalen < 400

71

Middelgrote zalen 400 – 999

13

Grote zalen > 1000

Totale publiekscapaciteit in Nederland

We hebben ook gekeken hoeveel publiek er totaal in de zalen van de theaters en de poppodia past. De grote zalen van de theaters hebben de grootste capaciteit, terwijl de middelgrote zalen van de concert/poppodia zalen in totaal de grootste capaciteit hebben. Hoewel de capaciteit van de kleine zalen van de verschillende sectoren dicht bij elkaar liggen, zit er een zeer groot verschil in de capaciteit van de grote zalen.

Capaciteit theaters

Capaciteit concert/poppodia

VERDELING PER PROVINCIE

De stoelcapaciteit van de podia hebben we per provincie afgezet tegen het aantal inwoners.

VERDELING PER STAD

Hieronder de top 10 van steden met de meeste accommodaties en publiekscapaciteit. Net zoals in het 2017, is Amsterdam de stad met de meeste accommodaties en de grootste capaciteit. Er zijn geen significante verschuivingen in capaciteit ten opzichte van vorig jaar.

1.AMSTERDAM

Accommodaties: 85
Capaciteit: 56.500

2.UTRECHT

Accommodaties: 23
Capaciteit:  11.000

3. DEN HAAG

Accommodaties: 22
Capaciteit: 11.000

4. ROTTERDAM

Accommodaties: 16
Capaciteit: 9.000

5. GRONINGEN

Accommodaties: 14
Capaciteit: 9.000

6. ARNHEM

Accommodaties: 11
Capaciteit: 3.500

7. EINDHOVEN

Accommodaties: 8
Capaciteit: 14.000

8. TILBURG

Accommodaties: 8
Capaciteit: 6.000

9. ENSCHEDE

Accommodaties: 8
Capaciteit: 3.700

10. MAASTRICHT

Accommodaties: 8
Capaciteit: 3.500

CONTACTPERSONEN EN FUNCTIES

Hieronder een overzicht van de contactpersonen per functie. In totaal zijn er meer dan 2.100 contactpersonen verwerkt in AdresData. In dit overzicht richten we ons op de meest voorkomende functies: Directie, Marketing & Communicatie en Programmering. **)

Man vs Vrouw

We hebben ook gekeken naar geslacht per functie. Het levert een aantal interessante resultaten. Zo zien we dat het aantal mannelijke marketeers bij concert/poppodia 25% hoger is dan bij theaters. Het aantal vrouwelijke directeuren bij de concert/poppodia is relatief laag. En de concert/poppodia worden geprogrammeerd door mannen. ***)

THEATERS
Het percentage mannelijke en vrouwelijke programmeurs ligt  bij de theaters gelijker dan bij de poppodia. Hier wordt de marketingsector sterk vertegenwoordigd door vrouwen. Er zijn dan ook twee keer zo veel vrouwen dan mannen die deze functie vervullen.
Directie
  • mannen 67%
  • vrouwen 33%
Programmering
  • mannen 43%
  • vrouwen 57%
Marketing
  • mannen 25%
  • vrouwen 75%
POPPODIA
In deze sector liggen de verhoudingen iets anders. In totaal zijn er meer mannen werkzaam in de poppodium sector dan vrouwen. Bij de directie en programmering is er dan ook een duidelijk overwicht van mannen te zien in de verhoudingen. Het percentage mannelijke en vrouwelijke marketeers is gelijk.
Directie
  • mannen 84%
  • vrouwen 16%
Programmering
  • mannen 77%
  • vrouwen 23%
Marketing
  • mannen 50%
  • vrouwen 50%
TOTAAL
In het totaaloverzicht is te zien dat de functie directie over het algemeen vervuld wordt door mannen.  Marketing wordt vooral door vrouwen gedaan en verhouding tussen mannen en vrouwen die de functie programmering vervullen is gelijker.
Directie
  • mannen 72%
  • vrouwen 28%
Programmering
  • mannen 54%
  • vrouwen 46%
Marketing
  • mannen 31%
  • vrouwen 69%

Zelf ook gebruik maken van podia gegevens?

AdresData is de meest complete en actuele culturele adressen-database met meer dan 9.000 organisaties en 16.000 contactpersonen.

Heb je behoefte aan de cijfers voor je eigen regio, of een uitwerking voor je eigen functie?  Of wil je de podium-adressen en contacten gebruiken voor je eigen marketing-acties?

Bestel dan nu een AdresData abonnement en je kunt een jaar lang onbeperkt adreslijsten downloaden.

Ja, ik wil AdresData bestellen!Meer weten over AdresData
Toelichting op de cijfers:

*) Stadion-accommodaties met een capaciteit groter dan 8.000 zijn niet opgenomen in dit overzicht. 16 accommodaties en daarvan 23 zalen geven aan zowel theater als concert/poppodium te zijn.

**) Aantallen zijn bij benadering. Dit overzicht bevat ruim 1.200 contactpersonen. Vaak is een directeur ook de programmeur (in dat geval hebben we de functie als “directie” geteld), of er zijn er meerdere programmeurs per accommodatie.

***) De verdeling man/vrouw bij de functie “Techniek”  is, zoals we al verwachtten, 98% mannen in alle segmenten.