Regelmatig vragen MailingLijst klanten of vormgevers ons om advies voor het ontwikkelen of verbeteren van hun eigen nieuwsbrief sjabloon. En dat is natuurlijk niet zo gek, we zien dagelijks 100-en verschillende nieuwsbrieven en weten precies wat wel en niet werkt! Daarom hieronder onze belangrijkste tips:

✓ Aanbevolen breedte nieuwsbrieven: tussen de 500-700 pixels breed.

✓ Hou rekening met een wisselend aantal blokken (soms heb je maar 3 nieuwsberichten, maar een andere keer 7). Met de prettige MailingLijst editor is dit heel eenvoudig.

✓ Achter een variabele tekstvlak mag geen afbeelding staan. Dit in verband met compatibiliteit G-mail, Hotmail en Outlook 2007/2013.

✓ Zorg voor voldoende ruimte tussen de elementen (afbeeldingen en tekst), dit verbetert de leesbaarheid van uw nieuwsbrief.

✓ Gebruik zoveel mogelijk vormgeving van de website/huisstijl voor de herkenbaarheid.

✓ Het gebruik van een lichte achtergrondkleur met een donker font zorgt voor betere leesbaarheid.

✓ Gebruik de meest gangbare fonts: Arial, Verdana, Times New Roman, Helvetica, Georgia. Deze zijn op de meeste computers beschikbaar en worden dus altijd goed weergegeven.

✓ Maak het lettertype niet te klein. Font grootte minimaal 10px.

✓ Niet teveel tekst, schrijf korte zinnen. Eventueel met een ‘lees meer’ of ‘koop kaarten’-button naar de website. Dit bevordert de leesbaarheid van de nieuwsbrief maar zorgt ook voor traffic naar de website.

✓ Plaats ergens in het sjabloon ook een link naar de online versie van de e-mailing.

✓ Plaats als eerste tekst in de nieuwsbrief een pre-header die het belangrijkste nieuws prikkelend samenvat. Een pre-header wordt in de voorbeeldschermen van de ontvanger getoond (naast de onderwerpregel). Dit bevordert open-gedrag.

✓ Het is belangrijk dat sjablonen responsive zijn. Dat wil zeggen geschikt voor mobiele telefoons en tablets. Bij responsive design wordt gebruikt gemaakt van media queries. Met deze media queries kan je gemakkelijk bepalen welke stijl wordt toegepast wanneer de e-mail wordt geopend op PC of mobiele telefoon.

✓ Combineer social media met e-mailmarketing.

✓ Maak gebruik van animated gifs (bewegende afbeeldingen). Zo maak je je nieuwsbrief visueel aantrekkelijk en interactief. Dit zorgt weer voor meer actie bij de ontvanger!

✓ Probeer waar mogelijk een nieuwsbrief te personaliseren (in de onderwerpregel of in de aanhef). Vooral bij een persoonlijke uitnodiging werkt dit goed!

mailings